jongen-bouwpartners

“De gebruikersvriendelijkheid gaf de doorslag”

Vooral in het zuiden van ons land is Jongen Bouwpartners met 270 medewerkers een grote speler. Al bijna 100 jaar initieert en realiseert de onderneming bijzondere projecten, die een positieve impuls geven aan de kwaliteit van leven. Drie jaar geleden kwam Ralph van Breda het team versterken als business controller. En sinds januari 2021 zet Jongen Bouwpartners Sensus BPM Online in om de bedrijfsprocessen effectief te stroomlijnen.

Werken aan de basis
Jongen Bouwpartners heeft volgens Ralph van Breda de charme van een provinciaal georiënteerd bouwbedrijf met eigen ondernemerschap, terwijl het tegelijkertijd verbonden is met de toonaangevende internationale bouwonderneming VolkerWessels, een organisatie met 16.000 medewerkers wereldwijd. “Ik ben bij Jongen Bouwpartners gestart met als doel meer professionaliteit in de organisatie te brengen en de business beter af te stemmen op de bedrijfsvoering.

“Toen ik begon, constateerden we dat we eigenlijk de basis niet op orde hadden. We bestonden in feite uit drie bouwbedrijven, die niet altijd op dezelfde manier werkten. We gebruikten soms verschillende formulieren, en we hadden onvoldoende kennis van hoe onze vele processen in elkaar zaten. Met een aantal mensen hebben we gekeken hoe we dat konden verbeteren, zodat de neuzen van onze medewerkers allemaal dezelfde kant op zouden wijzen.”

 
Procesmatig werken

“Hoe kun je processen en hun samenhang verbeteren? Dat kan met een handboek en met formulieren, maar we wilden liever een applicatie.” Ralph van Breda ging daarvoor intern op onderzoek, en kwam tot de conclusie dat er binnen de bouwsector nog weinig aandacht bestaat voor procesmatig werken. Hij plaatste een oproep binnen zijn netwerk op LinkedIn en kreeg in een week wel 35 reacties met allerlei mogelijke oplossingen. Zo kwam hij ook terecht bij Sensus process management.

“In totaal waren er 14 of 15 verschillende applicaties, waarvan er uiteindelijk drie overbleven. We hebben de aanbieders van de door ons geselecteerde oplossingen gevraagd voor een aantal medewerkers een presentatie te verzorgen. Daarbij ging het ons vooral om de aanpak en de mogelijkheden. Natuurlijk was het kostenaspect eveneens belangrijk voor onze beoordeling.”

Enorme flexibiliteit
“We hebben ook geturfd op andere aspecten die ons aanspraken. Een belangrijk pluspunt van Sensus was de flexibiliteit. We konden het systeem helemaal in eigen beheer inrichten naar eigen smaak en inzicht, in onze huisstijl en met een eigen inlogscherm. Dat sprak ons erg aan. Uiteindelijk gaf de gebruikersvriendelijkheid de doorslag om voor Sensus te kiezen.

“Sensus stelde voor om te beginnen met een pilot voor een of twee processen, zodat we onze directie konden overtuigen. Nadat dit succesvol was verlopen, heeft een collega een training gevolgd om zelf het systeem volledig ‘Jongen-proof’ te maken. Ook dat verliep succesvol, doordat Sensus enorm gebruikersvriendelijk is en mijn collega al snel handig bleek te zijn met de designfunctie.”

Frisse start
“We zijn in januari gestart, maar in die maand speelden er vooral andere zaken zoals de financiële jaarafsluiting. We bekijken op dit moment hoe we het systeem kunnen vullen. Onze kennis ligt nu nog bij één persoon. Die basis vinden we te smal. Daarom gaan er meer collega’s op training.”

Ontdek zelf de voordelen!

Meld u aan voor de proefversie. Nadat u uw gegevens hebt ingevuld, kunt u direct gratis 30 dagen lang processen ontwerpen met de Sensus BPM Designer.

“Een belangrijk pluspunt van Sensus is de flexibiliteit: we konden het systeem inrichten naar eigen smaak en inzicht, in onze huisstijl en met een eigen inlogscherm.”

Ralph van Breda

Business controller, Jongen Bouwpartners

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen